A közbeszerzési tanácsadó szakmája
DefaultA közbeszerzési tanácsadó szakterülete
Mindenki előtt ismeretes a közbeszerzési rendszer megléte, valamennyien hallottunk már tenderekről, pályázatokról. Azzal is sokan tisztában vagyunk, hogy a pályáztatási rendszer elég bürokratikus, bonyolult feltételekkel, kemény határidőkkel, szigorú következményekkel, amik egy elég nehezen emészthető jogi nyelven íródtak. Nem véletlen, hogy a közbeszerzési tanácsadók szakterülete nem olyan, amibe bárki hobbi szinten könnyen beszállat.
Sok szempontból hasznos a közbeszerzési tanácsadó jelenléte egy pályázatnál, bizonyos esetekben még kötelező is. Az viszont biztos, hogy sok fejfájástól kímélhetjük meg magunkat, ha hozzájuk fordulunk. Ez igaz függetlenül attól, hogy ajánlattevőként, vagy ajánlatkérőként lépünk a pályáztatásba. Az ajánlatkérő ugyebár az, aki meghirdeti a pályázatot és a végén eldönti, kire bízza a kivitelezést. Az ajánlattevő meg, aki erre válaszolva megmondja mennyiért, milyen határidővel vállalná. Mindkét esetben szükség van közbeszerzési szakjogászra, és nem is ugyanarra az egyre.
A közbeszerzési tanácsadó képzése
Alapvetően egy OKJ-s tanfolyam elvégzése szükséges ahhoz, hogy valaki közbeszerzési tanácsadó lehessen. Ez egy elég tömény anyag, ahol a jogi nyelvezet és általános eljárások magvát verik az arra vállalkozók fejébe. Gyakran fordul elő, hogy olyan cégeknél, önkormányzatoknál, ahol a közbeszerzés viszonylag rendszeres esemény, az egyik alkalmazott képzését finanszírozza a munkaadó. Persze ilyenkor kötött ideig a cégnél marad a dolgozó, de hosszú távon mindkét fél számára előnyös lehet ez a megoldás.
Egy bizonyos összeg felett azonban nem elég szimpla közbeszerzési tanácsadó segítségét kérni az eljárás jogszerűségének felügyeletéhez. Pláne, ha EU-s pénzekről van szó, úgynevezett felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó felkérése szükséges. A hosszú kifejezés rövidítése faksz, és gyakorlatilag a közbeszerzési tanácsadó továbbfejlesztett változatát takarja.
A faksz ennél fogva jóval szigorúbb feltételeket támaszt, mint a szimpla alapképzés. Először is igényel egy felsőfokú végzettséget. Ez leggyakrabban a jogi területen jelent valamilyen tanulmányokat, vagy bármi olyan témában, ami összeegyeztethető és részben érinti a közbeszerzés rendszerét is. Emellett szükséges két év gyakorlat közbeszerzési tanácsadóként is. A delikvens felelősségbiztosítással kell rendelkezzen, ez szintén pénzbe kerül, és akad pár kiegészítő képzés, amit szintén el kell végezzen és finanszírozzon. Végezetül regisztrálni kell az államnál, így a tanácsadó bármikor lekereshető online.
Közbeszerzési tanácsadó az ajánlatkérő szolgálatában
Sokan azonnal az ajánlattevőre asszociálnak, ha a közbeszerzési tanácsadó feladatkörét kell taglalni, de igazság szerint már az ajánlatkérőnek is jelentős segítséget tudnak nyújtani. Azt a pályázatot ugyanis ki is kell írni. Arról ritkábban szól a fáma, de ugyanúgy szigorú határidőknek és formai követelményeknek kell eleget tegyen az ajánlatkérő is. Ebben nagy segítségére lehet egy közbeszerzési szakjogász.
A pályázatkiírás két sarkalatos pontja az elbíráláshoz köthető. Ebből az egyik a feltételek megadása: kik is pályázhatnak? Ez nem minden esetben könnyen behatárolható, ugyanakkor elvárás, hogy a feltételek ne legyenek túl szűkre szabottak, mert akkor csak egy-két céget érint és nem alakul ki valós versenyhelyzet. Ennek ellenére túl tágan sem hagyhatják a feltételeket, hiszen akkor fű fa pályázna, és sosem érnének a végére.
Hasonló a helyzet a bíráló bizottság összetételével. Értelemszerűen szakmabelinek kell lenniük, pláne egy bonyolult építőipari kiírásnál, hogy megfelelően elbírálják a beérkezett pályaműveket. Ugyanakkor nem lehetnek érdekeltek a pályázat kimenetelében, hiszen az befolyásolhatná a döntésüket. Ha a kettő közül valamelyiknél nehezen tudjuk eldönteni az összeegyeztethetőséget, a közbeszerzési tanácsadó segíthet.
Közbeszerzési tanácsadó az ajánlattevő szolgálatában
A közfeltételezéssel ellentétben az ajánlattevő esetében sem csak akkor csatlakozhat be a közbeszerzési tanácsadó a munkába, amikor már effektíve már a pályázati anyagot kell összerakni. Ennél hamarabb, a kiírás pillanatában is már segítségünkre lehet. Mivel szakmájából kifolyólag így is úgy is figyeli a kiírt pályázatokat, számos közbeszerzési tanácsadó vállal pályázat monitoringot, mikor figyelik folyamatosan előre megbeszélt igények alapján, hogy akad-e olyan aktuális pályázat, ami az ügyfelüket érintheti. Ez főleg olyan vállalatokkal való együttműködés során merül fel, akik rendszeresen pályáznak és a tanácsadóval való együttműködést is hosszabb távra tervezik.
Emellett persze a pályázati anyag összeállításában is kiveszik a részüket. Ez persze nem jelent automatikus sikert, de abban legalább biztosak lehetünk, hogyha a közbeszerzési tanácsadó átnézte a pályázatunkat és elfogadtuk a javaslatait, akkor formai, tartalmi hiányosság, vagy a határidők nem lesznek akadályai a sikernek.
Ha pedig netalántán mi nyernénk meg a pályázatot, a közbeszerzési tanácsadó feladata még mindig nem ér véget. Ugyanis azt a pályázatot kivitelezni is kell. Abban szintén mérföldkövek vannak, melyek teljesítését határidővel vállaltuk a pályázat szerint. Ezeknek eleget tenni, pláne, egymásra épülő procedúrák és folyamatok esetében nem mindig könnyű, hát még ha több projekt fut egymással párhuzamosan. Ebben is a tanácsadó áll majd rendelkezésünkre.
Archívum
Calendar
h | K | s | c | p | s | v |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |